Mijn taiji-beoefening

12 december 2009

Sinds 1998 beoefen ik taijiquan (in de volksmond bekend als taichi). Er zijn veel periodes waarin ik dat dagelijks ’s ochtends beoefen voor het ontbijt, bij wijze van een soort daoistische oefening. Maar vaak gebeurt dat ook niet. Mijn eerste lerares (in Capelle aan den IJssel) is mw. Zhang, ze is nog steeds mijn lerares. Ze is opgeleid aan de Sportuniversiteit in Shanghai en was leerling van de bekende mr. Fu Zhongwen (een leerling van Yang Chengfu). Van haar leer ik traditionele Yangstijl taiji, qigong en moderne taiji-vormen.

Mr Fu Zhongwen en mw. Zhang Zhijie

Mw. Zhang Zhijie en ik

Behalve in Capelle aan den IJssel, leerde ik ook taiji van mw. Wang Xiali in Delft. Ook zij is opgeleid aan de Sportuniversiteit in Shanghai. Bij haar beoefende ik van 1999 t/m 2013 taiji in de Chenstijl (een wat meer explosieve vorm van taiji). Daarnaast leerde ik van haar af en toe ook nog wat andere vormen. Waar bij mw. Zhang de nadruk op taiji als gezondheidsoefening ligt, lag voor mw. Wang de nadruk op taiji als sport. Onder haar leiding deed ik daarom soms ook mee aan wedstrijden. Taiji als wedstrijdsport is niet waar mijn hart ligt, en ik deed dan ook alleen aan wedstrijden mee op haar verzoek. Ook via de lessen van mw. Wang leerde ik veel waardevols. Ook over haar afscheid schreef ik een bericht op dit blog; je vindt dat hier. Tenslotte leid ik op mijn werk op de TU Delft een klein groepje waarmee ik (als het even meezit) twee keer per week tijdens de lunchpauze taiji doe en ben ik in het verleden nog wel eens langere tijden ingevallen voor mijn leraressen.

Mw Wang Xiali en ik (tussen twee mede-studenten)

Wedstrijd taiji met sabel

Eén reactie to “Mijn taiji-beoefening”


  1. […] Wang op het sportcentrum van de TU Delft. In één van mijn eerste blogs schreef ik daarover (zie hier). In juni 2013 stopte de meeste van haar lessen en in november 2013 ging zij met pensioen. De […]


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

