Frederick Franck’s Tien Geboden

11 januari 2010

“Deze Tien Geboden over zientekenen werden aan mij geopenbaard op een berg, maar ook in een wei, op een strand en zelfs in de metro. Want ze werden geleidelijk aan geopenbaard, stuk voor stuk, in de loop der tijd, en altijd wanneer ik aan het tekenen was, en altijd op heilige grond. Maar dat laatste zou kunnen komen doordat, als je aan het tekenen bent alle grond heilig is: één met het Al.

De vertaling van de tien geboden is van Maria Adriaens en heb ik van Lenie Otten mogen ontvangen. In grijs daarachter de vertaling die ik zelf had gemaakt uit het Engels, voordat ik Maria’s vertaling ontving. 

1. Je zult tekenen elk ding en elke dag (Teken alles en doe dat iedere dag weer).
2. Je zult niet wachten op inspiratie, want die komt niet terwijl je wacht, maar terwijl je werkt (Wacht niet op inspiratie, want die komt niet als je wacht, maar als je werkt).
3. Je zult vergeten wat je denkt te weten, sterker nog, alles wat je is geleerd (Vergeet wat je denkt te weten en zelfs wat je geleerd hebt).
4. Je zult de goede tekeningen niet aanbidden en prompt je slechte vergeten (Adoreer je goede tekeningen niet en vergeet de slechte tekeningen onmiddellijk).
5. Je zult niet tekenen met tentoonstellingen in je achterhoofd, noch om critici een plezier te doen, behalve dan jezelf (Teken niet met tentoonstellingen in je achterhoofd en teken niet om andere critici dan jezelf te plezieren).
6. Je zult niets anders vertrouwen dan je eigen oog en zorgen dat je hand het volgt (Vertrouw alleen op je ogen en laat je handen je ogen volgen).
7. Je zult de muis die je tekent belangrijker vinden dan de inhoud van alle musea ter wereld want, (Zie de muis die je tekent als belangrijker dan wat er in alle musea in de wereld verzameld is, want)
8. Je zult de tienduizend dingen liefhebben met heel je hart en een grasspriet als jezelf (Gij zult de tienduizend dingen met heel uw hart liefhebben en van een grasspriet houden als van uzelf).
9. Laat elke tekening je eerste zijn, een viering van het ontwaakte oog (Beschouw elke tekening als je eerste: een viering van het ontwaakte oog).
10. Je zult je niet druk maken over of je wel bij de tijd bent, want je bent je tijd en die is kort (Vraag je niet af of je wel eigentijds bezig bent, want je bent je eigen tijd… en die is kort).

Frederick Franck
Maria’s vertaling van de tien geboden is gemaakt op basis van de versie die staat in Franck’s boek “The awakened eye”. De Engelse versie die ik voor mijn vertaling gebruikte vond ik op de volgende blog:
http://lukestorms.wordpress.com/2009/10/14/frederick-francks-ten-commandments/

3 Reacties to “Frederick Franck’s Tien Geboden”

  1. Marleen Hulst Says:

    hallo Arnold,

    pas sinds jouw weblog ben ik bekend geworden met het zen-zien-tekenen, ik vind het erg interessant om erover te lezen en je resultaten te bekijken.
    Bovenstaande tien geboden zouden naar mijn opvatting even toepasselijk kunnen zijn op het schrijven van haiku’s, als ik bijvoorbeeld het woord ‘teken’ zou vervangen door ‘(be)schrijf’ en ‘tekening’ door ‘haiku’. Proberen om onbevangen om je heen te kijken zonder te oordelen. Mooi.

    groetjes, Marleen


    • Dank je Marleen. Leuk om te lezen dat het zo bij je werkt. Zoals ik al ergens schreef, ik teken nog steeds maar weinig en ken Zenzientekenen alleen nog uit een boek… dus vooralsnog probeer ik maar wat. Ik ben benieuwd als ik in februari in Groningen een introductieweekend heb, hoe dat zal zijn en wat dat met me zal doen: de hele dag tekenen en tussendoor alleen eten en mediteren… ik heb nog nooit zoiets gedaan. Ik kijk er naar uit.
      Groetjes, Arnold


  2. […] De tien geboden van zenzientekenen geschreven door de bedenker ervan. […]


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

