Murakami quotes

7 augustus 2010

Toen ik Haruki Murakami’s boek Norwegian Wood gekregen en gelezen had, wilde ik meer. Voor de vakantie kocht ik zijn boek After Dark in een boekhandel in Delft. De dame achter de toonbank: “Meneer, ik moet u wel waarschuwen, zijn boeken zijn verslavend.”

En inderdaad, tijdens mijn vakantie heb ik voor het eerst TWEE boeken (van Murakami) uitgelezen: After Dark (gekocht) en Spoetnikliefde (geleend uit de bieb).

Hieronder enkele quotes uit Spoetnikliefde:

“Om goed te groeien, moet je langzaam groeien”. (blz. 19)

“Achter de dingen die we uit en te na menen te kennen, zit nog een even grote achterkant verborgen die we niet kennen.” (blz. 143)

“Begrip is niet meer dan de optelsom van misverstanden” (blz. 143)

“Zoals ik al schreef, vallen in ons hoofd ‘de dingen die we (denken te) weten’ en ‘de dingen die we niet weten’ onvermijdelijk samen.” (blz. 144)

“Wat belangrijk is, belangrijker nog dan de grote dingen die in andere hoofden zijn gedacht, zijn de kleine dingen die je in je eigen hoofd denkt.” (blz. 174)

Als je dit zo leest, is het net of Murakami’s boeken, zware beschouwelijke boeken zijn, vol wijze quotes. Maar vergis je niet, het zijn ‘gewoon’ romans, waarin de ene persoon soms zoiets tegen een ander zegt… en toch…

Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

