Een ontregelende zin

13 februari 2011

Een ontregelende zin

Geheel onverwachts: een reactie van een onbekende op mijn weblog. Dat wekt nieuwsgierigheid. Een reactie waarop? Wat voor iemand reageert er nou op mijn blog? Behalve van een paar bekenden komt er zelden een reactie.

Het is een enthousiaste reactie. Zonder naam. Slechts een afkorting, waarschijnlijk initialen. Door te klikken op de initialen kom ik op de blog van een vrouw van ongeveer mijn leeftijd. Ik lees over wat haar zoal bezighoudt. Goed geschreven verhalen. Zo te lezen iemand die nogal wat voor haar kiezen heeft gekregen. Waarschijnlijk gelouterd door wat er allemaal is voorgevallen, komt ze (althans via haar blog) krachtig over. Als een vrouw die alert en zelfverzekerd in het leven staat. Van vrouwelijke collega’s op mijn werk weet ik dat sommige mensen – zowel mannen als vrouwen – daar moeite mee hebben. In de trefwoordenwolk op haar blog kom ik het woord dramaqueen tegen. Maar ze komt allerminst over als een drammerig, onredelijk iemand die zichzelf steeds in een slachtofferrol plaatst.

Ik lees één van haar openhartig geschreven verhalen. Een nogal heftig verhaal over haar zoon, diens vader en de naweeën van een scheiding. Geschreven zonder overdreven emoties, maar zeker niet koel en afstandelijk. Zoals ik al zei: goed geschreven. Ik schrijf een opbeurend bedoelde reactie.

’s Avonds laat zie ik dat mijn reactie gelezen is. Ze heeft herkend dat ik het was die reageerde: …bij jou zag ik die fantastische opname van een taichigrootmeester! Lenteregen voor de ziel

Lenteregen voor de ziel… Wat een fantastiche uitdrukking!

De volgende dag, tijdens mijn wekelijkse ochtend taiji vergis ik me regelmatig in mijn bewegingen. Die ene, prachtige zin laat me niet met rust; hij blijft maar opduiken in mijn gedachten. Zo’n prachtige zin van een waarschijnlijk bijzonder iemand over gewoon een taiji-filmpje op mijn blog.

na een ochtend
van aanhoudend gemiezer:
hortensiaknoppen

4 Reacties to “Een ontregelende zin”

  1. -JC- Says:

    jeetje, mag ik blozen? ik had vandaag een zware dag, en nu lees ik dit, ik word helemaal warm van binnen. En nu schieten woorden even te kort als tranen in mijn ogen schieten.
    Eergisteren had ik een dramaqueen bui, ik jankte op de bank voor me uit dat ik zo moe ben en er nooit eens even een arm om mijn schouders ligt. (zo’n typisch vrouwelijk aanstellerig moment ahum) en nu ligt er zomaar virtueel even een arm om mijn schouder, na deze zware dag.

    JC zegt heel stilletjes: dank je wel…….heel erg dank je wel.

    na een dag
    van aanhoudend geestelijk gemiezer:
    hortensiaknoppen


    • En ik maar twijfelen of ik het wel kon maken om dit te posten… ik dacht dat ik je er misschien ook mee zou kunnen beledigen. Ik ken je immers niet, schrijf zomaar over je en trek zomaar allerlei conclusies… en zo goed ben ik nou ook weer niet met mensen 😉 Fijn dat het je goed gedaan heeft. 🙂
      Groet, Arnold

      P.S. O ja, je vind toch hopelijk niet echt dat de behoefte aan een arm om je heen in moeilijke momenten aanstellerig is? Zélfs ík heb dat wel eens (en dat zegt wat) 😉

  2. -JC- Says:

    @ Arnold, verbaasd ben ik elke keer weer om te horen en te lezen hoe mijn lezers mij ervaren. Blijkbaar kan ik mijzelf presenteren zoals ik werkelijk ben, misschien kom ik ietsje sterker en zelfverzekerder over dan ik mij werkelijk voel, maar dat hebben wel meer mensen heb ik geleerd.

    En nee, ik vind het niet aanstellerig dat ik die behoefte voel van die arm, ik vind het aanstellerig zoals ik uiting geef aan het gemis, ik kan dan heerlijk dramatisch doen zo in mijn eentje op de bank. Om daarna mijzelf weer een schop onder mijn achterwerk te geven. En weer lekker stoer door te gaan.
    Ik heb je post gekopieerd en in mijn dagboek geplakt. Ik zie het als een compliment. Nogmaals dank.
    En ik ben blij dat we elkaar ‘ontmoet’ hebben, hulde aan de TaiChi grootmeester (en Youtube!)

  3. -JC- Says:

    PS. ik hoop dat je de vorm inmiddels weer ‘ongestoord’ kunt lopen? 😉


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

