Al maar school de zon

8 december 2011

Al maar school de zon
achter de wolken – maar nu
regent het niet meer;
nog een hele nacht wachten
tot ik weer bij jou kan zijn.

5 Reacties to “Al maar school de zon”


  1. Een eerdere versie (versie 1) luidde:

    Hoewel de zon zich
    nog verschuilt achter wolken
    regent het niet meer;
    steeds weer denk ik aan morgen
    als ik weer bij jou kan zijn.

    De huidige versie kwam tot stand op suggestie van Simon.


    • hoi Arnold,
      ik vind de eerste versie toch iets lyrischer (dan versie 2)…
      Misschien klopt het woordje “als” niet helemaal; de laatste regels kunnen eventueel worden:
      telkens denk ik aan de dag / dat ik weer bij jou kan zijn. (ook om 2x “weer” te vermijden).
      Maar ik wil geen verwarring zaaien hoor: aan jou natuurlijk wat je met suggesties doet!
      groetjes, Ria


  2. Dag Ria, je hebt gelijk. Mijn eerste versie ‘zong’ wat meer. En volgens J. van Tooren is tanka toch het lied van Japan.
    De versie n.a.v. Simon’s suggesties (versie 2) was:

    Achter de wolken
    de zon – enige tijd al
    regent het niet meer;
    ik kijk zo uit naar morgen:
    dat ik weer bij jou kan zijn.

    Die zat beter in elkaar voor wat betreft regelafbrekingen ed. Geen ‘zich’ aan het einde van een regel. En hij gaf een andere draai aan de laatste twee regels.
    Afijn hierboven zie je nu weer een nieuwe versie (versie 3).
    Gr. Arnold


  3. Een mooie tanka nu! Alleen jammer van dat “smachten”, dat doet de suggestie van het wachten te niet, naar mijn gevoel. Bijv. “nog een lange nacht wachten’, of: “nog een hele nacht wachten”, dat roept het (ongeduldig) verlangen al op, nou ja, dat denk ik alleen maar hoor. Ria

    Dit was een reactie op versie 3:
    Al maar school de zon
    achter de wolken – maar nu
    regent het niet meer;
    nog één nacht smachten, wachten
    tot ik weer bij jou kan zijn.


  4. Dag Ria,
    Dat vind ik nog het moeilijke van tanka. Soms wordt het sentimenteel. Zoiets als ‘smachten’ gebruiken is voor mij niet gebruikelijk. Ik was benieuwd hoe het over kwam, maar gevoelsmatig was ik ook al wel bang dat het wat over de top was. Jouw suggesties zijn mooi. Dank je wel daarvoor!
    Groetjes,
    Arnold


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

