Vermeeren, waar komt die naam vandaan?

9 september 2013

Gisteren kreeg ik van mijn vader een map met de stamboom van de familie Vermeeren. Ik wist dat hij daar een tijd mee bezig geweest was. Of eigenlijk was vooral een zekere Ton Vermeeren daarmee bezig geweest en had hij hem geholpen. Met Ton Vermeeren was ik ooit via het Internet in contact gekomen en ik heb hem toen doorgestuurd naar mjin vader. Ik had eigenlijk nooit de moeite genoemen de map te bekijken die zij samengesteld hadden. Tot gisteren.

“Wie waren eigenlijk mijn voorouders en waar komt onze familienaam Vermeeren vandaan?” zo vroeg ik me af.

In het plaatsje Meer, net over de grens met België, tussen Breda en Antwerpen werd in 1642 iemand geboren die we kunnen zien als de eerste die onze naam ging dragen (in een toen nog wat andere vorm). Het was Joannes (Jan), de zoon van  Bartholomeus (of Meeus)  uit Zundert. Kortweg werd hij aangeduid als Jan Meusen (Jan, de zoon van Meeus). Op een goed moment, ergens tussen 1607 en 1642, verhuisde Jan Meusen naar Haage (nu de wijk Princenhage in Breda). Daar werd hij Jan Meusen van Meer genoemd, om duidelijk te maken dat dit de Jan Meusen was die uit Meer kwam. Dat was het begin van onze naam. Meer werd in die tijd ook wel als Meir geschreven en van Meer/Meir werd later Vermeiren en Vermeeren. Uit de map blijkt dat ik nu de 11e generatie Vermeeren ben.

Via deze link een uitgebreider overzicht van de hele tak van Vermeerens in mijn lijn. Op het plaatje is te zien waar de stamhouders in deze lijn woonden.

Waar woonden de Vermeerens (klik op het plaatje voor een vergroting)

Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

