dame op leeftijd

22 januari 2015

dame op leeftijd
met een brede glimlach fietst ze
tegen de herfstwind in

old lady
cycling against the autumn wind
smiles broadly

akikaze-ni sakarai jitensha-no roufo emu
(Vert. Dhugal J. Lindsay & Yoko Sugawa)

Fuyoh nr. 31, 1997

Een eerdere versie van deze haiku zond ik in voor de Shiki internet kukai. Het was oktober 1996 en het thema van de kukai was ‘autumn wind’. Vaag herinner ik me dat ik met die ogen om me heen keek en op een bepaald moment een dame op leeftijd langs zag komen fietsen. Enkele jaren later werd ik benaderd door Barbara Rogasky die een fotoboek met poëzie aan het maken was. Daarin wilde ze de haiku opnemen. Ik voelde me vereerd. In 2001 verscheen het boek en ontving ik twee presentie-exemplaren. De haiku die in het boek verscheen was:

broadly smiling
a lady in grey cycles
against the autumn wind

in: Barbara Rogasky (Editor), Marc Tauss (Photos) Leaf by Leaf, New York: Scholastic Press (2001).

Hieronder bladzijdes 18 en 19 uit het boek. Klik erop om ze groter te bekijken.

Scan_20150111 (2) Scan_20150111

5 Reacties to “dame op leeftijd”

  1. Ria Giskes Says:

    Mooi; de herfstwind krijgt hier een dubbele betekenis: een vrouw in de herfst van haar leven. Mooie bladzijden! In het Engels vind ik de haiku beter. ´Een dame op leeftijd´ bevalt me niet, waarom niet gewoon een oude of oudere vrouw?

  2. Ria Giskes Says:

    sorry Arnold, die eerste regel kan natuurlijk wel, is toevallig niet mijn smaak…

  3. Marleen Says:

    Wat een leuk idee om ook aandacht te schenken aan het ontstaan van een haiku. Interessant voor mij als lezer en voor jou telkens even een herinnering ophalen.
    Groetjes,


    • Hoi Marleen. Het tijdperk Fuyoh is afgelopen en ik had wel eens zin om nog eens door alles heen te lopen. Ook om die geschiedenisjes vast te leggen en eens te kijken op wat voor manier ik door de jaren heen bezig ben geweest. En natuurlijk om herinneringen op te halen. Bedankt voor je reactie.


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

