na de winter

3 mei 2015

na de winter
in de zon
het boek herlezen

5 Reacties to “na de winter”

  1. Marian Poyck Says:

    een korte adempauze tussen al het vele werk?


  2. De grootste drukte was na afgelopen week voorbij. In een poging nieuwe invalshoeken te vinden voor mijn schrijven (ik schreef de afgelopen maanden nauwelijks haiku’s) begon ik te lezen in het boek ‘Ode aan de olifant’ van Jac Vroemen

  3. Ria Giskes Says:

    Mijn gedachten bij deze haiku:
    bij eerste lezing van het boek was het koud en donker; in de warme zon spreekt het boek misschien meer, of anders, aan, vandaar her-lezing. (je bedoelde iets anders, lees ik hierboven, maar dat maakt immers niet uit)
    Mooie haiku!


  4. Hoi Ria, bedankt voor je reactie. Leuk dat je hem anders leest. Ik realiseerde me heel goed dat als ik wilde dat lezers hetzelfde zouden ervaren als ik dat ik de dingen anders op had moeten schrijven. Dat is ook nooit mijn bedoeling. Mijn ervaring is altijd de aanleiding tot het schrijven en niet meer dan dat. Ik hoop altijd alleen maar dat de haiku een ervaring oproept die voor de lezer interessant is op een of andere manier. Dat is genoeg. Dus altijd leuk om te lezen wat voor verhaal het bij iemand oproept. En vooral dát het een verhaal oproept.

  5. Ria Giskes Says:

    Interessant wat je schrijft, Arnold! Ik realiseer me ineens dat ik helemaal niet aan lezers denk, als ik een haiku schrijf: ik wil voor mezelf duidelijk maken waarom een waarneming of ervaring of herinnering me treft en dan zoek ik daar woorden voor. Tot ik bij een versie denk: zo klopt het, zo was het. En dan hoop ik dat de lezer ook iets van míjn ervaring herkent. Of anders, dat hij iets gewoons met ´nieuwe ogen´ gaat zien, zoals ík het zag dus. (Dat gebeurt bij beeldspraak, bijv. de poes rolt zich op tot een dekentje..) En je weet, ik hou veel van beeldspraak, dus dat zal ik soms nog wel gebruiken.
    Maar wat jij nu zegt: het is genoeg dat het een verhaal oproept, ook al is het niet het mijne, daar zal ik eens vaker aan denken!


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

