Door tekenen zie je meer…

28 oktober 2015

Het Rijksmuseum is een nieuwe actie begonnen om tekenen in en rond het museum te stimuleren: Door tekenen zie je meer. Leuk initiatief: https://www.rijksmuseum.nl/nl/hierteekenen/door-te-tekenen-zie-je-meer

2 Reacties to “Door tekenen zie je meer…”

  1. Marian Poyck Says:

    Dag Arnold, Ik heb weleens gehoord dat biologiestudenten (ik vraag me af of dat nu nog steeds zo is …) beelden moeten natekenen die zij onder de microscoop zien. Niet om goed te leren tekenen, maar om beter te leren kijken. Om te kunnen (na)tekenen moet je eerst heel goed kijken, en zo ontdek je dingen waar je op een kant en klaar gepresenteerde reproductie geheel overheen zou kijken. Ik denk dat dat een vergelijkbaar voorbeeld is. Niet erg origineel overigens van het Rijks Museum om altijd maar weer met die nachtwacht aan te komen. Op de Aziëafdeling hebben ze een beeld dat zich ook prima leent voor een intensievere beschouwing. Ik gebruik zelf mijn fototoestel om intensiever te kijken. Ik realiseer me dat dat voor zentekenaars bijna vloeken in de kerk is, maar mits goed benut is een camera naar mijn overtuiging ook een hulpmiddel om veel meer te zien. Ik stuur een paar fotootjes van dat bewuste beeld mee. Het is vrij klein, maar heeft een ongelofelijk interessante, in zijn kleinheid toch monumentale kop. De foto’s zijn allemaal met dezelfde (museum)belichting genomen, maar het beeld toont zich desondanks in vele gedaanten. Groet, Marian

    (Foto’s meesturen lukte helaas niet – Arnold


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

