First National Urban Sketchcrawl

29 mei 2016

Gisteren was ik in Utrecht bij de eerste nationale Urban Sketch crawl georganiseerd door Urban Sketchers Netherlands. In Utrecht komen viel niet mee vanwege de werkzaamheden van ProRail bij Utrecht CS. Slechts de helft van de treinen zou rijden, dus goed voorbereid wist ik na het checken van de NS-Reisplanner ’s ochtends hoe laat ik moest vertrekken. Dacht ik. Helaas. De reisplanner klopt niet, vanaf Woerden reed er niets meer naar  Utrecht. En genoeg bussen waren er ook niet, iedere 20 minuten een bus, als vervanging van 2 Intercities per uur.

CjiMMKWXEAE8oFh

In plaats van om 11:45 arriveerde ik er dus om 13:15. Ruud Otten, één van de organisatoren was zo vriendelijk geweest te wachten op de laatkomers en zo konden we toch alle paperassen als flyers, plattegronden en goodies van Talens ontvangen.

13254325_1038557359566241_4167342258631515924_nWe liepen naar de Mariaplaats waar urban sketcher René Fijten net een workshop perspectieftekenen begonnen was. Daar had ik me niet voor opgegeven, dus dat ik die miste was niet zo erg. Maar daar kwam ik ondertussen wel het gros van de sketchers tegen. Ook de andere organisatoren Wilfried Pathuis en Richard Venema kwam ik daar tegen. Richard was zo vriendelijk me alsnog een korte rondleiding door de binnenstad te geven om me te wijzen op enkele mooie plekjes om te gaan zitten tekenen.

Het weer was soms dreigend, maar uiteindelijk hebben we tot op het eind heerlijk kunnen tekenen. Bij zo’n sketchcrawl gaat iedereen zijn eigen gang, maar als je ergens een sketcher ziet zitten weet je dat die er ook bij hoort en ga je dan vaak even een praatje maken, elkaars tekeningen bekijken en wat wetenswaardigheden uitwisselen (wat voor pen gebruik je daarvoor? Is dat watervaste inkt? Hé, dat is een interessant penseel!). Ik maakte onderstaande twee tekeningen.

20160528_0001

Onder aan de Oude Gracht maakte ik vlak bij de Maartensbrug de tekening hierboven. Achteraf zie ik dat het perspectief van het gebouw links niet klopt, maar het was een lekker plekje om te tekenen. Dat viel niet mee, die oude huizen met al die raampjes, richeltjes en dergelijke.

Vanaf de Oude gracht liep ik weer terug naar de Mariaplaats waar ik de volgende tekening maakte.

20160528_0002

Van onder de zuilengalerij maakte ik deze tekening. Deze plaats was ook de plaats waar René Fijten eerder de perspectiefworkshop maakte. Het was er nog steeds erg druk met sketchers, met daartussen nogal wat hangjongeren die joints aan het blowen waren. Er hing niet zo’n lekker geur dus.

Rond kwart voor vijf werd er bij de Dom een groepsfoto gemaakt, het eind van een perfect georganiseerde dag. Daar kwam ik ook Tineke Noordzij weer tegen die ik kende van een eerdere Rotterdamse Sketchcrawl. Eerder die dag had ik haar ook al ontmoet en had ze aangeboden dat ik wel met Pieter Schaap en haar mee terug naar Rotterdam kon rijden. Een welkom aan bod na de ervaringen van de heenreis.

13322112_618249084991394_6692673697288468144_n (1)

Hieronder een kort filmpje dat een impressie van de dag geeft.

4 Reacties to “First National Urban Sketchcrawl”

  1. Bianca v. B. Says:

    Wat leuk Arnold! Zó mijn stoadsie te zien en herkennen.Mooi – wat je maakt. Zou je willen retweeten, maar je tweet niet zo vaak.En ook vanaf verschillende accounts.Nou ja, probeer je te volgen waar mogelijk. Voor nu een hartelijke groet,Bianca

    Date: Sun, 29 May 2016 06:02:03 +0000 To: prem_nikhila@hotmail.com


    • Hoi Bianca, bedankt voor je reactie. Leuk stoadsie hoor! Het was een genot er te tekenen.

      Inderdaad, ik plaats niet veel op twitter. Al die sociale media is soms wat veel. Op @haikuarnold kom ik eigenlijk niet meer. Drie accounts werd me teveel gedoe om te lezen. Nu heb ik er nog twee. @arnoldvermeeren voor allerlei inclusief haiku, tekenen, wandelen, ed en @aposvermeeren voor mijn werkgerelateerde zaken. Mogelijke dingen voor retweets zul jij dus vooral op @arnoldvermeeren vinden. Dit doet me er wel aan denken dat ik de laatste tanka nog niet geplaatst heb. Ik weet niet of ik die wel goed vind, maar laat ik hem maar posten. Binnenkort bespreken we hem in de kern. Ik ben benieuwd naar de reacties. Groetjes, Arnold

  2. Nelleke Says:

    Ha Arnold, leuk dat je erbij was en deze ervaring hebt! Ik had graag meegedaan maar had een familieweekend in Drenthe – ook leuk hoor. Volgend jaar toch eens met een heel klupje zzt-ers meedoen!
    Mooie tekeningen trouwens! Nog iets op de Facebook pagina van zzt zetten?
    Was er nu veel bekijks van omstanders – hoe werkt dat?
    A.s. vrijdag ga ik – bij mooi weer – met mijn maandelijkse Bilthovense clubje ook weer eens in de stad tekenen…
    Groet, Nelleke


    • Ha Nelleke, het was erg druk in Utrecht. Veel tekenaars en dus ook wel de nodige kijkers. Maar omdat je met veel bent is dat niet storend. Leuk om zo met zijn 60-en te tekenen, ieder op zijn eigen manier, zijn eigen weg volgend. Best een idee om eens mee te doen met een ZZT clubje.

      Ik weet nooit hoe dat werkt, iets op de ZZT pagina zetten. Ik kan dat niet zelf, dat moet toch via iemand anders? Moet ik hem dan naar Gentiana sturen of zo? Had je een bepaalde tekening in gedachte? Mag altijd hoor.

      Waar ga je vrijdag tekenen? Ik ga vrijdag a.s. met Lenie tekenen in Den Bosch. Verder zie ik je op de 14e in Schijndel neem ik aan?
      Groet,
      Arnold


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

