Boekpresentatie: Langszij de tijd

5 september 2016

Gisteren was ik bij een boekpresentatie van Simon Buschman. Met hem heb ik nu en dan contact, voornamelijk via email en meestal over tanka-poëzie. In de loop der jaren heb ik hem ook enkele malen ontmoet.

Een paar jaar geleden begon hij het Neerlands Tanka Genootschap en zette daarbij een website op, om de tanka wat meer onder de aandacht te brengen. Sinds januari 2016 heeft hij die website aan mij overgedragen, met de impliciete bedoeling het werk als een soort ‘ambassadeur van tanka’ voort te zetten.

Daarnaast heeft Simon de laatste jaren een reeks boeken uitgegeven die hij schreef met een groot aantal mede-auteurs. Om ervaringen te delen, een onderwerp van verschillende kanten te belichten, of om te bezien wat een door hem geschreven tanka bij mensen deed. Zo droeg ik eerder bij aan het boek ‘Gegeven de tijd’, dat tanka-schaduwsporen bevat: reflecties van anderen naar aanleiding van tanka’s van hemzelf. Bij de presentatie daarvan mocht ik ook een voordracht houden. Eerder droeg ik al bij aan zijn boek ‘Vaders’. Een boek met beeld-gedicht combinaties en beschouwingen daarop – ik schreef zo’n beschouwing, met daarin verweven een herinnering aan mijn oma. 20160904_224321-Langszij-de-tijd

Gisteren was de presentatie van wat hij zelf zijn laatste (maar misschien niet zijn allerlaatste) boek noemde, getiteld ‘Langszij de tijd – opgaan in vergetelheid’. Een prachtig uitgegeven boek. Hij schreef het met 87 mede-auteurs die gevraagd waren iets te schrijven naar aanleiding van het thema ‘opgaan in vergetelheid’. Mijn bijdrage daaraan vind je elders op dit blog.

In een twee uur durende presentatie kwamen indrukwekkende verhalen langs over het genoemde thema. Uiteraard stonden vergankelijkheid, het verlies van dierbaren of het zich realiseren van de eindigheid van het eigen bestaan daarin centraal. Ze werden belicht vanuit diverse, soms verrassende perspectieven. Stukje bij beetje ga ik het boek maar eens lezen.

 

2 Reacties to “Boekpresentatie: Langszij de tijd”

  1. Jaap de Mol Says:

    Ben benieuwd!
    Jaap.

  2. Jaap Says:

    Ja, het is een mooi boek. Met een thema dat van alle tijden is, onuitputtelijk. Jouw bijdrage vind ik echt één van de hoogtepunten, geschreven als een verslag, in de ‘wij-stijl’. Een prachtige tanka aan het eind!
    Nog eens bedankt dat je mij een exemplaar gegeven hebt. Ik doe als jij: stukje lezen, weer even wegleggen, en zo voort.


Plaats hier uw reactie (LET OP! de reactie is voor iedereen zichtbaar)

